Daimtårta med kladdkakebotten

Linus föräldrar och hans brorsa samt flickvän, kom på lite lördagsfika nu i eftermiddag, så igår skulle jag baka något att bjuda på. Jag ville prova något nytt så efter mycket om och men så blev det en daimtårta med kladdkakebotten, som jag hittade i en ny bakbok som jag köpte för någon vecka sedan. Väldigt lätt recept och det gick ganska snabbt att slänga ihop. Sen skulle den stå i frysen ett bra tag, så det passade bra att baka den redan igår. 

Den blev helt okej, väldigt god men nästa gång ska jag ha inne bottnen några minuter mindre då den blev väldigt hård efter att ha stått i frysen så länge. Tog upp den en bra stund innan så glassen var lagom tinad men bottnen hade behövt ett bra tag till. 

 
Linus slängde även ihop några chokladbollar som även dom blev goda. Jag föredrar dock pärlsocker eller strössel på, men han fick bestämma så det blev kokos. 


Recept på tårtan
 
Kladdkakebotten 
125g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
 
1. Smöra en springform, ca 24 cm i diameter
2. Smält smöret och rör under tiden ihop ägg och strösocker poröst. 
3. Blanda ihop de torra ingredienserna och häll sedan ner lite i taget i ägg och socker-smeten. Blanda sist i det smälta smöret. 
4. Häll i smeten i formen och grädda på 175 grader i ca 10-12 minuter. Ställ den i kylskåpet så den svalnar helt. 
 
Glassen
4 dl vispgrädde
4 äggulor
4 msk florsocker
2 msk vaniljsocker
1 dubbeldaim + en dubbeldaim till garneringen
 
1. Vispa upp grädden -  Vispa lite mindre än om den skulle serveras.
2. Vispa ihop äggulor, florsocker och vaniljsocker i en annan skål tills det blir fluffigt. 
3. Blanda ihop grädden med den övriga smeten.
4. Hacka daimen och blanda ner i smeten. 
5. Häll smeten över bottnen och ställ in den i frysen 5-6 timmar. 

Ta upp den ca 30 min innan servering och garnera med hackad daim innan servering. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0